Under falsk flagg

Propaganda (av det latinska propagare, 'fortplanta', 'utbreda'), är ett meddelande eller en framställning som är avsedd att föra fram en agenda, ett visst budskap eller väcka positiva eller negativa känslor för något eller någon.

Så står det på Wikipedia. Och jag tänker på det när jag läser om Jan Sjunneson och hans Pride-tåg mellan Tensta och Husby. "Alla välkomna oavsett sexuell läggning och bostadsort", skriver han på eventets facebooksida, men man behöver knappt scrolla eller klicka på länken till hans bloggpost om tåget för att inse att så inte riktigt är fallet.

Facebookaren Charlotte, t.ex., hyllar initiativet och hoppas ett tåg snart anländer även till hennes "invandrartäta och intoleranta stockholmsförort" eftersom hon är "hemskt trött på alla diskrimineringar och hot /.../ från människor här med invandrarbakgrund". Sedan fortsätter hon resonera kring "de kulturellt och religiöst betingade homofoberna" som idag tillåts härja fritt eftersom "vi ska vara så kraftigt mångkulturella att vi även tillåter kulturer som inte är för multikulti och HBTQ-kulturen." Ja, frågorna hopar sig. För inte ska väl "den ena minoriteten få vara överordnad de andra", som hon frågar sig i mitten av sitt inlägg, som uppenbarligen bedöms av Sjunneson som relevant, eftersom det i skrivande stund skrevs för över ett dygn sedan och "ovidkommande kommentarer och diskussioner raderas". [UPPDATERING: Cirka sex timmar efter att jag publicerat mitt inlägg, försvann Charlottes inlägg. Sjunneson skriver: "Denna grupp är till för oss som ska delta i marschen och vi vill inte ha allmänna diskussioner utanför det praktiska arrangemanget. Gäller mig och alla andra här. Jag kommer radera allt hädanefter. Allt."]

Charlottes inlägg hade förstås sina viktiga poänger. Toleransen för "avvikande sexuella uttryck", eller vad man ska kalla det, är låg/lägre i socioekonomiskt utsatta och invandrartäta områden som Tensta eller Husby, men även ute på vischan i så kallade avfolkningsbygder (även dessa är förstås socioekonomiskt utsatta) existerar en beskärd del av rednecks som är varken invandrare eller muslimer men trots det inte skulle ha något emot att nita en bög eller flata om hen skulle ha det dåliga omdömet att visa sig offentligt. Invandrartäthet och intolerans går med andra ord inte hand i hand på samma sätt som socioekonomisk status, oavsett kultur/ursprungsland/religion. Tyvärr är det dock kontentan av Charlottes inlägg, liksom det utgör en viktig bas för Sjunneson och det aktuella Pride-tåget. Och det är där(för) det blir knas.

För vrid och vänd på det. Bena ut det från ena eller andra sidan. Till slut hamnar vi ändå i att Sjunnesons Pride-tåg handlar mindre om att hylla mångfalden i sexuella läggningar och mer om att peka ett (förvisso regnbågsfärgat) finger på "repressiv Islam" eller "vissa invandrade familjer" som "varken förstår eller accepterar svenskars attityder om sex" (citaten hämtade från Sjunnesons bloggpost om Pride-tåget, länkad till ovan). Och vad är problemet med det då, undrar i alla fall Sjunneson och Charlotte. Jo, för att det är en annan fråga än den ett Pride-tåg vare sig ställer eller besvarar.

Sjunneson är knappast obekant med järnrör, så därför är det logiskt att han försöker använda Pride-tåget som ett sådant. Att slå med. Det är hans mindset. Han trodde säkert att Ahmed Marchouch gjorde det när han i egenskap av borgmästare(? Sjunneson kallar honom polischef. Ordet i artikeln jag länkar till är "mayor".) såg till att 2009 års Pride-tåg i Amsterdam inleddes i den invandrartäta förorten Slotervaart, som under lång tid brottats med just homofobi och trångsynthet. Kanske ser Sjunneson sig rentav som en svensk Marcouch ("Je suis Ahmed Marchouch")?

Men det finns några viktiga skillnader. Inte minst att Marchouch, som bosatt i Slotervaart och troende muslim, var en självklar del av den samhällsbilden, medan Sjunneson bor i Bromma och är islamofob (eller "islamkritisk" som det heter på nysvenska) och inte har någon annan relation till Tensta/Husby än att han har jäkligt svårt för de som bor där. Med andra ord; Marchouch tog Pride-tåget hem till sig för att skapa dialog - Sjunneson förlägger sitt en mil bort för att vifta med flaggprydda pekpinnar.

(Jag ser framför mig en klunga Husby-bor som ropar åt Sjunneson: "Åk hem om det inte passar!")

* * *

Nåväl. Klockan närmar sig midnatt. Tanken var inte från början att plocka isär "Pride Järva". Tanken formulerade sig "propaganda". Här har vi representanter för nationalismens förlängda arm. Den som ser invandrarna som problemet på grund av kultur, religion, oförmåga/ovilja att anpassa sig och så vidare. Den som inte drar sig för att peka ut en tydligt avgränsad grupp som Problemet, men låter dig och mig dra de nödvändiga slutsatserna - hur vi ska bli av med Problemet.

Propaganda var det. Jan Sjunnesons Pride-tåg har redan uppnått ett av sina syften. I och med protesterna mot tåget har nämligen hans (och SD's) sympatisörer fått bekräftelse på det de redan visste: Att alla är emot dem. Åkesson & Co. tackar och tar emot ytterligare röster.

Och oavsett hur tåget avlöper kommer fler syften att uppnås. I bästa fall försöker folk stoppa det och i och med det skapa ett tåg av främlingsfientliga pride-martyrer som gör sin egen version av Golgata-vandring genom ogästvänliga muslimtrakter. Eller så bejakas initiativet och folk lägger ut palmblad och kastar konfetti hela vägen till Husby och Sjunnesons syfte får ett slags fritt spelrum, även om det inte nödvändigtvis är det som bejakas.

Form före innehåll. Sjunneson kan det här på sina fem fingrar.

Alla vet att han seglar mot Järvafältet under falsk flagg, men ingen kan göra något åt det.

Eller kan de det? Vi får se den 29 juli.

* * *

UPPDATERING 24/7: Jag vill tillägga, efter att ha hängt på eventets Facebook-sida sedan jag skrev ovanstående, att idén att låta Pride "röra på sig" och inte bara vara ett city-fenomen är en god idé. Hade Sjunneson tagit med sig idén till Stockholm Pride så hade jag givit den mitt fulla stöd. Poängen att Pride idag predikar till de redan frälsta är nämligen oerhört relevant. Tensta/Husby behöver Pride, liksom Nacka/Värmdö, Bromma, Rågsved, Lidingö, Danderyd... You name it. Och so far, so good.

Men en handling kan inte bedömas utan att dess kontext skapar den nödvändiga förståelsen. Och därför kan jag inte stödja Pride Järva utifrån Sjunnesons formulerade intentioner (eller utifrån de diskussioner som förs på eventets Facebook-sida, där man förutom islamofobi och rasism t.o.m. kan hitta homofobi!). Även om, som sagt, idén som sådan är god.

pride järva screencap